Users currently browsing this topic:

0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.

Autor Tema: 160 godina željeznice u Hrvatskoj  (Posjeta: 24 vremena)

Offline Ježko

  • Administrator
  • Veteran foruma
  • *****
  • Datum registracije: 09.11.2018.
  • Postova: 550
  • Aktivnost:
    4%
  • Bodovi: 6
160 godina željeznice u Hrvatskoj
« u: 25.04.2020. - 12:10 »
160 godina željeznice u Hrvatskoj: 24.04.1860. – 24.04.2020.

Na jučerašnji dan prije točno 160 godina otvorena je prva željeznička pruga u Hrvatskoj. Za razliku od svečano obilježene velike obljetnice prije deset godina, ovogodišnji okrugli jubilej protekao je u sasvim drugačijim okolnostima. Nadajmo se da je ovo prvi i jedini put da je ovaj važan datum protekao bez ijednog redovnog putničkog vlaka na željezničkog mreži Hrvatske te da ćemo ga u godinama koje slijede ponovno biti u mogućnosti obilježiti na prigodni način.

Povodom 160. obljetnice željeznice u Hrvatskoj otvorena je i posebna web stranica, gdje su na jednom mjestu okupljene sve bitne informacije o povijesti naše prve željezničke pruge.

Offline Ježko

  • Administrator
  • Veteran foruma
  • *****
  • Datum registracije: 09.11.2018.
  • Postova: 550
  • Aktivnost:
    4%
  • Bodovi: 6
160 godina željeznice u Hrvatskoj
« Odgovori #1 u: 25.04.2020. - 12:11 »
Prije 160 godina u promet puštena prva željeznička pruga u Hrvatskoj

Prva 42 kilometra željezničke pruge sagrađene u Hrvatskoj puštena su u promet davnog 24. travnja 1860. kada je u prvi hrvatski kolodvor Kotoribu stigao i prvi vlak.

Riječ je o pruzi koja prolazi kroz Međimurje, između kolodvora Kotoriba na današnjoj hrvatsko-mađarskoj granici i stajališta Macinec na hrvatsko-slovenskoj granici, a koja je bila dio pruge Budimpešta – Nagykanizsa – Kotoriba – Čakovec – Pragersko. Ta pružna dionica, tada popularno nazvana “okrajak na hrvatskom tlu”, izravno je spojila Budimpeštu na magistralnu prugu Beč – Trst, a Hrvatsku povezala s europskom željezničkom mrežom.

Prugu je krajem 1857. počelo graditi Carsko i kraljevsko povlašteno društvo Južnih željeznica, ubrzo nakon što je za promet otvorena bečko-tršćanska pruga. Na pružnoj dionici kroz današnju Hrvatsku bila su sagrađena tri kolodvora – Čakovec, Donji Kraljevec i Kotoriba s pripadajućim infrastrukturnim građevinama. Najveći i najsloženiji objekt na pruzi bio je 153 m dugačak most preko rijeke Mure kod Kotoribe. Bio je to prvi most sagrađen u jednom dijelu od neprekinute jednodijelne konstrukcije. Promet na pruzi počeo je teći 1. svibnja 1860. i to s dva para mješovitih vlakova na dan u oba smjera.

(HŽ Infrastruktura)